Verslag Londen reis

Categorie: Buitenschoolse activiteiten, MAVO

In Canterbury hebben de leerlingen ongeveer 2 uur kunnen winkelen en eten. De eerste ponden vonden de weg naar de McDonalds al meteen. Dat zou later deze week nog wel een aantal keren gebeuren. Vanuit Canterbury kwamen we rond 16.45 uur aan bij het Hostel 'Savestay' in de wijk Elephant and Castle.

Meneer Parkes en mevrouw Vossen gingen inchecken en daarna kreeg iedereen de sleutel. De kamers werden bezet en klaar gemaakt. Vervolgens zijn we aan een wandeltocht begonnen van 45 minuten.

We hadden gereserveerd in het restaurant 'Bella Italia'. De wandeling ging over de 'Waterloo Bridge'. Vanaf deze brug heb je een prachtig uitzicht over de Theems en zag je de 'London Eye' met daardoorheen de 'Big Ben'. Prachtig al die lichtjes van de skyline van deze geweldige stad.

In het restaurant kregen we pizza of pasta en als toetje een Italiaans schepijsje. Meneer Parkes en meneer Habraken hadden geluk, want zij kregen een dubbele portie ijs. Het had niet veel gescheeld of we hadden geen pizza of pasta gekregen, want de restaurant eigenaar was verbaasd dat we op de stoep stonden. Maar gelukkig hadden we de vouchers als bewijs van boeking en toen kon deze beste man nog snel 34 pizza's bakken en 1 bord met pasta klaarmaken. Na het eten zijn we terug naar het hostel gegaan. Iedereen was wel moe en om 23 uur lag iedereen in zijn bed, of ja, was op zijn kamer.

De eerste volle dag begon met een ontbijt in het hotel. Om half 8 moest iedereen beneden zijn. Na het ontbijt eerst naar de Tesco supermarkt, zodat iedereen de lunch kon inslaan en toen zijn we met de metro naar het National History Museum gegaan. Dit museum heeft verschillende thema's. De mooiste thema's waren de grote collectie opgezette dieren en het gedeelte met de dinosauriërs.

Na drie uur ronddwalen door dit geweldige gebouw zijn we weer met de metro naar de tweede activiteit gegaan en dat was een boottocht over de Theems. In de buurt van de Big Ben hebben we 40 minuten gevaren. Lekker in het zonnetje genieten van de vele bruggen en alle gebouwen. Bij de Tower of London zijn we weer aan land gegaan. Vanaf een afstandje zagen we de derde activiteit van de dag al liggen: het bezoeken van de Tower Bridge. Een van de mooiste bruggen van de wereld en wij gingen deze beklimmen. Een hels karwei om de trappen op te lopen, maar het uitzicht vanaf de hoge loopbrug was de moeite waard. De loopbrug is ook voorzien van een glazen vloer. Je kunt dan de auto’s onder je voeten zien rijden en de boten zien varen.

Daarna zijn we terug gegaan met de metro naar de Big Ben en vandaaruit langs een aantal beroemde landmarks (Westminster Abbey, Downing Street 10, Trafalgar Square) gelopen om uiteindelijk bij Leicester Square aan te komen. Hier hadden de leerlingen 2 uur de tijd om te shoppen en te eten. De McDonalds, Pret a Manger en de M&M-store zijn flink bezocht. Deze lange dag was nog niet afgelopen, want een van de hoogtepunten van deze reis stond nog op het programma. We gingen met heel de groep naar de musical 'The Lion King'. In een uitverkocht theater zagen we een geweldige show. Je wist gewoon niet waar je kijken moest. Overal in de zaal kwamen 'de dieren' te voorschijn. De liedjes, de grappen, het verhaal en alles er om heen zorgden voor een geweldige afsluiting van de avond. Na de musical weer met de metro terug naar het hostel. Een aantal mensen zijn nog even bij de McDonalds binnengelopen en toen was het weer tijd om te gaan slapen.

De tweede volle dag hadden we drie activiteiten. Na het ontbijt zijn we naar de London Zoo gegaan. Een grote dierentuin die erg mooi was aangekleed. Het was wel wat fris en een aantal dieren zat lekker binnen in de binnenverblijven, maar gelukkig kon je daar als bezoeker ook gewoon naar binnen gaan. In het reptielenhuis is zelfs de film van Harry Potter opgenomen.

In de middag zijn we met de bus naar ''The London Dungeons" gegaan. Een ander hoogetepunt van de reis. Je maakt een reis door de geschiedenis van London. Een aantal shows met acteurs proberen je aan het schrikken te maken. Je komt oog in oog te staan met Jack the Ripper en je brengt een bezoek aan de martelkamer. In de martelkamer werd Job onder handen genomen door de beul. Een wonder dat hij daar nog levend vandaan kwam. Senne moest voor de rechter verschijnen. Op de vraag waar de gedaagde vandaan kwam zei Senne: “From Holland. Good people over there”. Haar opmerking en daarbij het gezicht van Senne werkte de acteurs zodanig op de lachspieren dat deze show iets minder spannend was. De dame in kwestie schoot helemaal uit haar rol. Mevrouw Vossen werd opgesloten in een gevangenis en meneer Habraken moest zich klaar maken om opgehangen te worden. In de laatste kamer werden we allemaal schuldig bevonden en moesten we er allemaal aan geloven. We moesten plaatsnemen in een stoel. Je kreeg een beugel om en je maakte een vrije val van een paar meter.

's avonds zijn we weer geëindigd bij Leicester Square waar de leerlingen weer hun eigen weg konden gaan. Nog meer shoppen en eten en dat bijna 3 uur lang. Op de terugweg naar het hostel werd veel lol gemaakt en de sirene die loeide hard. Het blijkt dat Senne het geluid van de sirenes van de ziekenauto's heeft ingezongen. Bij het hostel aangekomen hebben we nog wat in de lobby rondgehangen. Je kon daar poolen en lekker lui hangen. Een groepje heeft daar lang 'uno' gespeeld. Evi had talent voor dit spel. Meneer Habraken verloor keer op keer.

Wat vliegt de tijd toch snel tijdens zo een reis. De laatste dag was al aangebroken. Nog 3 uurtjes rondlopen op Oxford Street en Regent Street en daar de laatste cadeautjes inkopen voor het thuisfront. De Disneystore en Hamley's (een enorme speelgoedwinkel) zijn flink bezocht en leeggekocht. Toen was het toch echt tijd om de terugweg in te zetten. Op de terugweg zijn we met de trein door de tunnel gegaan. De bus rijdt dan gewoon de trein binnen en na een half uur sta je weer in Frankrijk. Voordat we echt naar Budel gingen, zijn we nog een keer voor de allerlaatste keer naar de McDonalds gegaan. Voor 35 mensen hamburgers, friet, kipnuggets en drinken gekocht. Dat was nog een gedoe met het steenkolen Frans van meneer Parkes en meneer Habraken. Maar uiteindelijk had iedereen nog vrij vlot hun eten gekregen. In de feestbus zijn we toen naar Budel gereden. Enige minpuntje was het lied: Het is een kwestie van geduld. Meneer Parkes en mevrouw Vossen waren de enige die mee zongen. Ron de chauffeur snapte het wel, want hij zette daarna meteen Brabant van Guus Meeuwis in. Met de mobiele telefoon in de hand kwam er een mooie lichtshow en iedereen zong uit volle borst mee. De tijd in de bus vloog voorbij en rond 23.15 uur waren we weer aangekomen in Budel bij het Bravo! College. Wat een mooie week hebben wij (docenten en leerlingen) beleefd in een geweldige stad.

Terug naar overzicht

Weert Parklaan 1A 6006 NT Weert  |  Tel: + 31 (0)495 - 65 77 40  |  Fax: + 31 (0)495 - 65 77 56
Cranendonck Jan van Schoonvorststraat 1 6021 BP Budel  |  Tel: + 31 (0)495 - 49 14 32  |  Fax: + 31 (0)495 - 49 29 67